Opis
Cilj studije jeste otvaranje nove stranice kolektivnog sećanja na zaboravljene Jevreje, profesionalne muzičare i amatere, koji su period od proricanja svetle budućnosti za Jevreje, Balfurove deklaracije iz novembra 1917, do nacizma i Holokausta proveli živeći i stvarajući u Beogradu. Namenjena široj čitalačkoj publici, spojem istorije, sociologije i muzikologije, knjiga je strukturisana tako da pruži podsticaj daljim istraživanjima sudbina pojedinačnih muzičara ili realizaciji manifestacija izložbenog, predavačkog ili obrazovnog sadržaja o ovoj temi.
Knjiga dr Maje Vasiljević rezultat je višegodišnjeg istraživanja i ne govori samo o jevrejskim muzičarima već opisuje čitavo jedno razdoblje kulturne istorije Beograda. Autorka iznosi obilje podataka o kulturi, religiji i svakodnevnom životu Jevreja koji su živeli u Srbiji. Ona sistematizuje muzičare kao izvođače i stvaraoce, ukazujući na to da su jevrejski umetnici bili veoma aktivni u radu vodećih scenskih institucija Beograda.
Ova studija leži na čvrstim heurističkim temeljima. Korišćena je primarna građa iz mnogih domaćih i stranih arhivskih institucija. Minuciozno je istražena dnevna i periodična štampa. Stil koji autorka koristi prilagođen je širem čitalačkom krugu – Rade Ristanović, naučni saradnik Instituta za savremenu istoriju
Studija dr Maje Vasiljević ne samo da je obelodanila sasvim nove slojeve kulturne i muzičke istorije međuratnog i okupiranog Beograda, već je pokrenula i važnu diskusiju o jevrejskom identitetu i njegovom ispoljavanju u specifičnom kontekstu jugoslovenske prestonice – Ivana Vesić, naučni saradnik Muzikološkog instituta SANU