Opis
Knjiga Istorija filozofije napisana s namerom da se ukaže na neke od tema koje su tokom istorije presudno određivale filozofsko mišljenje.
Svaki razgovor o filozofiji pretpostavlja da već nešto znamo o tome šta je filozofija; do takvog znanja može se doći samo uvidom u ono što nam donosi filozofska tradicija; ali, kako je reč o tradiciji dugoj preko dve i po hiljade godina, jasno je da znanja koja dolaze do nas, iz najrazličitijih razloga ne mogu biti u nekom velikom međusobnom saglasju, a istovremeno, daleko su od toga da budu jednoznačna.
Istorija nas uči da bitna znanja ne bivaju nikad u celosti sačuvana za buduće generacije već je zadatak svake od njih da ta znanja iznova otkriva, da ih na svoj način i iz sopstvenog iskustva uvek iznova oblikuje.
Bitno svojstvo filozofskog mišljenja počiva u večnom traženju, u preispitivanju onog što nam je najbliže i što je po prirodi stvari najprisutnije ali istovremeno i najdalje; svako misli da zna šta je filozofija i svako se bez imaloustručavanja upušta u razgovor o njoj; previđa se da su već u najstarija vremena zbog bavljenja filozofijom Atinjani Sokrata osudili na smrt, zaboravlja se Platonovo upozoravanje o pogubnosti sofistike i svim opasnostima koje dolaze usled zloupotrebe filozofije, ne shvata se rezignacija Boetijakoji u svom poslednjem spisu, na samom završetku antičke epohe, piše o tome kako je nastupilo doba koje za filozofiju više nema razumevanja.
Ni naše vreme nije bitno drugačije; možda je tome delom doprinela i sama filozofija; ponajviše, ipak, sami filozofi. Još pre samo dva stoleća Hegel je s dubokim uverenjem govorio o tome da istina prebiva u pojmu i da je filozofija najviši izraz duha; danas su se stvari izmenile; mi živimo u vremenu iz kog su, kako jedan pesnik kaže, odbegli bogovi; sa njima je nestala i istina; u doba koje odlikuje simuliranje stvarnosti, istinito, dobro i lepo se više ne vide kao najviše vrednosti a odsustvo svake hijerarhije vrednosti, svaki razgovor o filozofiji i njenom vekovnom stremljenju, onom večnom i nepromenljivom, čine se sve više anahronim, sve manje smislenim.
Odlučiti se za izučavanje filozofije znači odlučiti se za ulazak u duhovni svet koji su stvarali veliki mislioci prošlosti, a to je u isto vreme i izazov i izraz najviše odgovornosti; bogatstvo tog sveta nije bogatstvo ovog sveta i nije do kraja “od ovog sveta” i zato ne sme biti uspešan svaki “nagovor” na filozofiju, budući da ne bira uvek čovek filozofiju već i filozofija čoveka.
Recenzije
Još nema recenzija.